Recenzia knihy: Domácnosť bez odpadu -  Bea Johnsonová

Prejsť na „zerowaste“ lifestyle alebo život bez odpadu je „v podstate“ jednoduché. Stačí chcieť. Ak ste jedným z tých, čo chcú, ale nevedia, kde začať – krásnym príkladom je kniha Bey Johnson -  Domácnosť bez odpadu. V čase, keď sa každý zaoberá plastovými slamkami, pohármi alebo igelitovými taškami v obchodných reťazcoch, táto kniha každému, kto si ju prečíta nielen ukáže, ale aj naučí viac. Lebo ide hlbšie. Ukáže čitateľovi iný pohľad na svet a prinesie mnoho tipov, ako a čo môžeme doma zmeniť. Jednoznačne by sa mala stať súčasťou každej domácnosti.

Táto kniha je výborným sprievodcom s návodmi a tipmi ako znížiť množstvo odpadov v domácnosti a začať žiť jednoduchšie, šťastnejšie a lacnejšie. Odpad sa týka nás všetkých, vďaka jeho redukcii môžeme naopak naplniť svoj život zážitkami, zdravším životným štýlom a hlavne radosťou z "byť" a nie "mať". Autorka Bea Johnsonová vytvorila návod na nový život a učí nás ako variť, nakupovať, obliekať sa a celkovo premýšľať.

Keďže je Američanka, niektoré veci píše z pohľadu života v USA, ktorý sa v istých (resp. základných) veciach odlišuje od našich životných podmienok na Slovensku. Napriek tomu, ponúka množstvo praktických návodov a receptov, ktoré môžeme aplikovať aj na naše životy. Napríklad si predstavte, že by ste si so sebou do obchodu vzali veľké zaváraninové fľašky, resp. poháre, do ktorých by ste si nechali všetko zabaliť – ale naozaj všetko – mäso, ryby, syr...a do tých malých – med, džemy a napríklad aj olivy. Ak ste tejto myšlienke naklonení, určite nabudúce vyskúšajte pulty s pochutinami. Ideálne je, že keď prídete domov – všetko len umiestnite do chladničky alebo do špajze a „obaly“ môžete znova použiť. Pri ceste do obchodu nezabudnite na svoju „sieťovku“, resp. na inú nákupnú tašku, ktorá by mala byť vašou automatickou „výbavou“. V súčasnosti môžeme u nás nájsť množstvo bezobalových obchodov, ktoré priam nabádajú k nákupu, vďaka ich bohatému sortimentu - stačí sa len rozhliadnuť. A vôbec sa nemusíte obávať toho, že by to malo byť predražené.

Zamýšľali ste sa nad tým, čo s jedlom ďalej? Áno, navaríme, spapáme...a čo so zvyškami, ktoré nezjeme? V konečnom dôsledku môžeme použiť toho viac než si myslíme, a práve Bea Johnson vo svojej knihe prináša niekoľko tipov, ako efektívne využiť zvyšky – fermentovať? Kompostovať? Sušiť? Variť? Mixovať? Dekorovať? A toto je len minimálne časť tipov, ktoré by sa mohli stať súčasťou vášho bežného života.

Kniha je vytlačená na recyklovanom papieri, viazaná, bez lepenej obálky. Písaná drobnejším písmom ako je štandard, aby sa ušetrili zdroje a zo zdravotne nezávadnými farbami.

Za recenziu na knihu Domácnost bez odpadu ďakujem Maťke z portálu onavie.