Fermentovaná zelenina

 

Fermentovaná (kvasená) zelenina alebo aj pickles je veľmi dobrým zdrojom vitamínov, živých baktérií a tráviacich enzýmov.  Priateľské baktérie, ktoré vznikajú fermentáciou, vytvárajú zdravú mikroflóru v črevách. A zdravie čriev následne ovplyvňuje celkové zdravie tela a nášho imunitného systému. Ak je vaše trávenie dobré, znamená to, že v črevách sa nachádzajú prospešné baktérie, čo sa odrazí aj na vašom celkovom zdraví, a to dlhodobo.

Existujú aj vedecké dôkazy, že zdravé črevá znižujú riziko infekcií, zápalov, alergií a taktiež aj autoimunitných porúch.

Fermentácia je starý a mimoriadne zdravý spôsob uchovávania potravín bez sterilizácie, ktorého silu poznali dokonca už v Oriente. 

Počas fermentácie sa priateľské baktérie premieňajú sacharidy na kyselinu mliečnu, vitamíny a oxid uhličitý. ⁠Práve kyselina mliečna patrí k probiotickým baktériám, ktoré sú prospešné pre náš organizmu a udržiavajú naše črevá v dobrom stave. ⁠Tieto baktérie sú zodpovedné aj za vytváranie kyslého prostredia, ktoré chráni potraviny pred kazením. ⁠Pri fermentácií okrem priateľských baktérií vznikajú aj užitočné enzýmy, vďaka ktorým sa potravina stáva ľahšie stráviteľnou.

Avšak kvasená zelenina, ktorú bežne kúpite v obchode je zväčša vyrábaná priemyselne, teda prechádza pasterizáciou, ktorá ničí cenné enzýmy. 

Najlepšou voľbou je preto zeleninu fermentovať doma. Poďme si povedať ako na to.

Aký druh zeleniny sa vám ako prvý vybaví pod pojmom kvasená zelenina?

Väčšine asi klasická kyslá kapusta, ktorú pozná vari každý z nás.

Avšak kým pri kyslej kapuste ide o dlhé, niekoľko týždňové kvasenie, rýchla fermentácia prebehne už za niekoľko dní. Možnosti fermentovaných potravín sú však oveľa pestrejšie a takýmto šetrným a zdravým spôsobom môžeme spracovávať oveľa viac ako len zeleninu.

Náš tip: Fermentovať môžeme dokonca aj obilniny a mliečne produkty.

Ktorá zelenina je vhodná na fermentovanie?

Čo sa týka zeleniny, záleží len na našej fantázii, na tom aké druhy chceme kombinovať, prípadne aká zelenina je momentálne sezónna.

Klasická a najviac používaná zelenina na fermentovanie je kapusta, mrkva, cibuľa, uhorky, reďkovky, karfiol a cvikla. Skúste však zaexperimentovať aj s menej typickými ako špargľa, paradajky, kaleráb, paprika, kel či dokonca fazuľa.

V čom pripraviť fermentovanú zeleninu? 

Pripravte si fermentovanú (kvasenú) zeleninu u vás doma ľahko a jednoducho. S pomocou sady na fermentovanie od Lékué budete mať všetko, čo potrebujete k vytvoreniu dokonale fermentovanej zeleninky.

Základná sada Pickles Kit obsahuje dva robustné sklenené poháre (každý s objemom 700 ml) s lisom na utláčanie zeleniny a pevný vrchnák so silikónovým ventilom na uvoľnenie oxidu uhličitého. Súčasťou sady sú aj kliešte, ktorými sa lis zatláča a taktiež sa nimi zelenina vyberá.

IMG_5675

Recept na fermentovanú mrkvu s cibuľou, cesnakom a zázvorom podľa LaPetite Mary:

Recept je v množstve, ktoré vám vystačí na jeden 700 ml pohár na kvasenú zeleninu zo sady Pickles Kit. 

Postup:⁠

1. Najskôr si pripravíme nálev. V 3 dcl prevarenej vody rozpustíme 20 g soli a necháme vychladnúť.⁠
2. 3 mrkvy a 2 cibule si nakrájame na veľmi tenké pásiky. 2 strúčiky cesnaku⁠
2 cm zázvoru si nakrájame na tenké plátky. 
3. Na dno pohára vložíme pár guličiek čierneho korenia a koriandru, zázvor a potom natlačíme na striedačku mrkvu, cibuľu a cesnak. 2 cm nad okrajom necháme už voľné.⁠
4. Zalejeme vychladnutým nálevom až po vrch, tak, aby všetka zelenina bola pod nálevom. Zaťažíme lisom na utláčanie zeleniny, zelenina musí byť celá ponorená, inak by mohla rýchlo splesnivieť.⁠
5. Necháme 7-10 dní fermentovať. Počas fermentácie zeleninu kontrolujeme a kľudne aj ochutnávame a keď nám bude chutiť, jednoducho viečko utiahneme a vložíme do chladničky. 

 

 

Recept na fermentovanú cviklu s kalerábom podľa LaPetite Mary:

Recept je v množstve, ktoré vám vystačí na jeden 700 ml pohár na kvasenú zeleninu zo sady Pickles Kit. ⁠⁠

Postup:⁠

1. Najskôr si pripravíme nálev. V 3 dcl prevarenej vody rozpustíme 20 g soli a necháme vychladnúť.⁠
2. 3 menšie cvikle, 1 stredný kaleráb a 1/2 cibule si nakrájame na veľmi tenké pásiky. 1 strúčik cesnaku⁠ a cca 2 cm zázvoru si nakrájame na tenké plátky. 
3. Na dno pohára vložíme pár guličiek čierneho korenia a koriandru, zázvor a potom natlačíme na striedačku cviklu a kaleráb. Občas pridáme aj trošku cibule a cesnaku, ktoré sú tam len na dochutenie zeleninky, nie ako hlavná ingrediencia. 2 cm nad okrajom necháme už voľné.⁠
4. Zalejeme vychladnutým nálevom až po vrch, tak, aby všetka zelenina bola pod nálevom. Zaťažíme lisom na utláčanie zeleniny, zelenina musí byť celá ponorená, inak by mohla rýchlo splesnivieť.⁠
5. Necháme 7-10 dní fermentovať. Počas fermentácie zeleninu kontrolujeme a kľudne aj ochutnávame a keď nám bude chutiť, jednoducho viečko utiahneme a vložíme do chladničky. 

Verím, že si chuť fermentovanej zeleniny a jej zdravotné benefity zamilujete rovnako tak, ako my doma.